Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 67
Localitate: Bucuresti
Salutari tuturor impatimitilor acestui sport !
Preambul:
Aveam montat de vreo 16 ani un biplan sovietic ( vreo 55 cm anvergura ) pt motor de 1,5cc, o constructie simpla cu fuselaj tip profil din scandura de brad si clasicul rezervor din plutitor de Dacie. Modelul nu a zburat niciodata deoarece la momentul respectiv am cedat altcuiva motorul pe care doream sa-l folosesc ( Webra 1.5cc Junior ? ). Acum vreo doua saptamani explorand podul casei parintesti am dat peste biplan. Cu dezamagire am constatat ca din cauza umezelii aripile s-au torsionat, fuselajul s-a curbat si cablurile (monofilare) au prins spuza de rugina. Vreau sa imi fac un alt captiv folosind in cea mai mare parte materiale pe care le am deja.
Cam ce as vrea sa construiesc:
- Un captiv simplu si usor de pilotat pt motor de 1,5cc, tot cu fuselaj scandurica si cu comanda doar pe profundor.
Materiale:
- Motor OS Max FP 10 (1,6cc) nou, care a fost initial pt captive. Am inlocuit venturi-ul cu un carburator Perry de la un motor de 2,5cc pe vremea cand voiam sa fac un mic acrobat RC. Momentan nu mai gasesc venturi-ul, in ultima instanta voi intepeni butoiasul carburatorului. Voi folosi o elice 7x4 sau cel mult 7x5.
- Cabluri multifilare SIG de 0.2mm (de la Sierra) si mansa simpla din placaj (de la biplan).
- Aripa cu profil plan-convex subtire (un fel de Clark Y) cu anvergura de 600mm si profunzimea de 110mm, capete rotunjite A ~ 6 dmp, cu lonjeroane din baghete de pin si nervuri din placaj de 0.8 mm. Este placata cu balsa de la bordul de atac pana la lonjeronul principal si invelita cu hartie albasta dar a strans praf si are cateva impunsaturi, asa ca va trebui reimpanzita. Cu film sau cu japico ?
- Tren de aterizare din sarma de 2,3 mm cu roti fi 55 mm din microporos foarte moale (bune si pt asfalt).
- rezervor de 55ml (de la Sierra), balsa, tije si placaj suficient pt proiect.
In curand voi pune si poze.
_________________ Future is electric, but I belong to the past... Telefon 0726.191.725
Ultima oară modificat de Eraser pe 16 Dec 2010, 22:18, modificat 1 dată în total.
Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 67
Localitate: Bucuresti
Salutare Radu, Biplanul a ramas tot in pod. In afara de trenul de aterizare (roti mici, pline si dure) , rezervor si montantii aripilor (aluminiu) restul (lemnul) este inutilizabil. Acoperisul casei a avut probleme in iarna '98 - '99 si cred ca atunci s-a degradat si modelul. Nu mai am planurile, dar este acel biplan care se gasea la Cutezatorii prin 1988 - 1989 in cutie portocalie. Nu l-am fotografiat dar o pot face data viitoare (dupa sarbatori).
Unde as avea nevoie de ajutorul tau, este la incastrarea aripii in fuselaj. Stiu ca la captive se face excentric (o semiaripa mai lunga). Exista calcule pt asa ceva sau e o determinare facuta la ochi ? Daca se face la ochi, cat ar trebui sa fie pt cabluri lungi de 20m (se mai pot scurta eventual) masa modelului de aproximativ 600g, anvergura 600mm, suprafata portanta 6 dmp , viteza de zbor de 13 - 14 m/s ?
In principiu l-as face cu aripa mediana si rezervorul pe CG imediat sub aripa.
Fuselajul l-am taiat din balsa de 8mm si va fi placat pe ambele fete, in zona batiului si la incastrarea aripii cu placaj de 1,5mm. Deocamdata nu am taiat decat conturul exterior.
Ampenajul va fi din balsa dur de 2,5mm si va respecta designul aripii.
Poze sper sa pun diseara.
_________________ Future is electric, but I belong to the past... Telefon 0726.191.725
Ultima oară modificat de Eraser pe 18 Dec 2010, 20:17, modificat 1 dată în total.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Aripile se fac de regula simetrice...daca il faci asimetric, 1-2 cm maxim asimetrie, dar mie nu-mi place, iese urat. In aripa exterioara, pune 15 grame de plumb in extrema. Rezervorul trebuie aproape de motor, nu in centrul de greutate. De regula este intre motor si bordul de atac. Exemple gasesti aici: viewdownloads.php?dcid=4
Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 67
Localitate: Bucuresti
Am mai lucrat ceva intre timp si modelul este gata. Aripa a fost chituita cu Rostuff si modelul a fost apoi invelit cu Oracover verde (prost material) si Superfilm galben (foarte bun dar era ultimul metru ). Triunghiul de comanda a fost decupat la traforaj dintr-o aripa de racire de la un cooler de procesor. Materialul are 2,5mm grosime dar este foarte moale, sper totusi sa nu fie probleme.
I-am facut botul prea lung si a trebuit sa pun 50g de plumb pe coada, dar chiar si asa, cantareste doar 460g. Cablurile au fost scurtate de la 70' la 45' la care se adauga doua bucati (pe sub aripa) din cablu de 0.7mm, adica vreo 14,5m din mansa pana in axul modelului. Pana la urma am intarit rola de cablu si am transformat-o in mansa.
Elicea este Kavan 7x4 pe care motorul o invarte pe la 12300 - 12500 rpm cu nitro 5%. Chiulasa nu este originala, a fost adaptata dintr-una de automodel. Compresia este in regula dar forma este cam aplatizata deoarece a fost stunjita 1,2mm in diametru.
_________________ Future is electric, but I belong to the past... Telefon 0726.191.725
Ultima oară modificat de Eraser pe 26 Ian 2011, 18:25, modificat 1 dată în total.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Daca va amintit filmul "Pasarea Phoenix", cand baietii au construit dintr-o veche epava un avion. Asta mi-au inspirat pozele, cand am vazut ca ai recuperat aripa de la cel vechi. Cum stai cu CG-ul?...trebuie sa fie undeva intre 25 si 35% din coarda profilului, masurat de la bordul de atac. Rezervorul nu e pus ok, dar e posibil sa mearga in zbor orizontal; oricum nu are pretentii de acrobat. Trenul ala de aterizare e tinut de cine?
Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 67
Localitate: Bucuresti
CG-ul sper sa fie bine, l-am adus la 33% din coarda. De acolo se prinde si triunghiul de comanda.
O gresala a fost botul prea lung si care nu mai poate fi scurtat din cauza trenului de aterizare care face un U orizontal incepand chiar din spatele motorului. Daca botul ar fi fost cu 2 cm mai scurt, as fi scapat de o parte din cele 50g de Pb din coada. Deci trenul de aterizare e bine prins cu epoxi pe sub intariturile din placaj de 1,5mm, adica am copiat sistemul de la vechiul aeromodel.
Rezervorul nu este bine pus (e mai jos decat carburatorul). Daca ar fi avut si cablu de acceleratie ar fi ramas pe uscat la accelerari bruste sau la urcari verticale, dar avand in vedere ca folosesc suprapresiunea din toba, nu va fi nici o problema. Motorul va merge de la bun inceput turat la maximum, deci suprapresiunea va asigura alimentarea fara probleme, mai ales daca il reglez putin bogat.
Asa cum spui, nu are veleitati de acrobat, aripa este cu profil plan - convex. Daca zboara si pot face si cate un looping, eu sunt foarte multumit.
_________________ Future is electric, but I belong to the past... Telefon 0726.191.725
Ultima oară modificat de Eraser pe 26 Ian 2011, 20:06, modificat 1 dată în total.
Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 67
Localitate: Bucuresti
E o idee... Daca renunt la toba mai pierd vreo 50 de grame ( 40 toba si inca vreo 10 de pe coada ) si pot impinge rezervorul cam 2 cm inainte, adica pana in trenul de aterizare, dar tot o sa fie mai jos decat carburatorul, adica o sa aiba nevoie de suprapresiune. Daca fac rost de alt rezervor mai mic ca sa incapa intre BA si motor ar fi o solutie.
_________________ Future is electric, but I belong to the past... Telefon 0726.191.725
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori
Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum