Marinaru

  
Forumul celor putini.  
Acum este 29 Mar 2024, 06:56

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 3 mesaje ] 
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Motoare termice F2B Acrobatie de ce si cum sa
MesajScris: 14 Mai 2013, 18:59 
Neconectat
Member

Membru din: 30 Apr 2013, 18:23
Mesaje: 167
Captiv Acrobatie F2B
Despre motor.
Poate am auzit sau nu depre un motor care merge 424 zbor dupa zbor la fel fara problem si ne intrebam cum sa ajungem acolo. Aucma sint multe variabile dar daca stim cum sa identificam ce se intimpla si cum sa corectam poti face aproape orice motor sa mearga cum vrei.
Sint doua lucruri care nu se pot schimba. Unul este timingul de la motor, si al doilea este avionul propriuzis. Tot ceea ce voi atinge de acuma in colo presupune acelasi combinatie de motor si avion. Adevarul este ca atita timp cit capacitatea motorului este adegvata la marimea si greutatea modelului ar trebui sa fii capabil sa ai un system bun. Aici vorbesc de system pentru ca acelasi motor pa un avion diferit va avea citeva lucruri diferite in ceea ce priveste ajustarea fina a nunui motor.
In primul rind sa vorbim de constructia batiului depinzind de tipul de fuselaj. Daca asta nu este facuta bine poti sa uiti de un motor care merge bine. Motorul face vibratii si aripa absorba vibratiile deci trebuie sa faci o tranzitie solida de la batiu la aripa. Daca totul vibreaza puternic nu o sa ai un motor care merge bine niciodata. Nu conteaza ce tip de fuselaj ai, mtorul este montat la fel batiu de lemn dur de fag sau ceva similar cam 12mm x 8mm cu balsa grosime de 12mm intre cele doua bucati de lemn cu fibra perpendiculara pe cele doua bucati de lemn dur. Alt lucru recomandat este sa pui placute de aluminiu cu doua suruburi mici pe care se monteaza motorul, deci in alte cuvinte motorul sta pe aluminu nu pe lemn, daca sta pe lemn o sa sape in lemn in continu si surubirile se vor slabi care lucru nu este bun de loc. Aici nu se pun gauri in lemnul dur sau in balsa sa scazi din greutate. Daca vrei sa ai un model usor cauta alte locuri unde poti usura moelul dar nu aici. Ansamblul este identic fie ca este fuselaj tip grinda sau fuselaj complect. In caz de fuselaj tip grinda placheaza ambele laterale cu placaj de 2.5-3mm incepind de la bot pina unde se termina aripa. Sint multe planuri care arata aceasta placare pina la punctual maxim la aripa si nu este correct. In caz de fuselaj complect foloseste dublura de placaj de 1.5mm tot asa pina unde se termina aripa, aiaci eu folosesc balsa tip C din bot pina la coada dupa care o plachez cu rasina cu placaj aviatic de 1.5 din bot pina in spatele aripii.
Daca totul este solid hai sa vorbim de motor.

424 Daca cineva zice de 424 clasic si incearca sa faca un motor sa mearga clasic 424 atunci fugi dupa o fantoma. Asta aprtine in cartile de mitologie alaturi de Hercule si Odiseea Greceasca. Fiecare motor are 424 al lui propriu si este dictat de poturile taiate in cilindru. Asta este unul dintre lucruri care nu se pot schimba si asupra caruia nu ai control. 424 poate fi pronuntat sau foarte subtil depinzind de motor. In general 424 pronuntat este asociat cu turatie mica motoare mari pe cind 424 subtil este asociat cu turatie mare si motor in general mic, in orice caz ambele depind de timpul porturilor din motor. De obici cum aflii care cu care este cind pornesti motorul il turezi la maxim si deschizi jiglerul pina turatia cade jos si motorul scade din turati si suna cam nedumerit cum merge cam 4442444242424244244424442 asa cam nu stie unde vrea sa fie dar in general merge in 4 timpi. Cam acolo va li el fericit si nu conteaza unde este pozitia aia dar acolo vrei sa mergi de fiecare data cind il pornesti. Un tacometru nu este necesar doar foloseste urechea si familiarizeazate cu cintecul motorului tau.
Ce se poate ajusta? Elicia , Venturi, Compresia, Combustibilul, Bujia, Pozitia rezervorului.

Elicia
Elicia icarca motorul din doua puncte dimamic si static. Dinamic este rezistenta la inaintare sau frecarea aerodinamica cu aerul (este practic o aripa), si staic este greutatea ei si pozitia centrului de greutate a paletei (ce poti invitii mai usor o coada de matura sau un baros?). O elicie usoara cu diametru mare incarca un motor la fel ca o alicie cu diametru mic si o elicie grea. Observa ca nu am zis nimica de pas aici.
Sint 3 lucruri care fac o elicie buna sau nu pentru conditiile respective.
Greutatea aici este simplu cu cit mai usoara cu atit mai bine folosesti puterea motorului sa faci vint nu sa intorci barosul. Dar fi atent si nu folosi elicii de motor electric ca o sa te trezesti cu paletele zburind pe cine stie unde. Foloseste elicii de motor termic. De aceea recomand si elicii cu doua palate. Eu flosesc 3 plalete pentru ca nu am garda la sol si trebuie sa incarc motorul cumva altfel stai cu 2 palete.
Pasul tot simplu. Pasul da viteza gaseste ceva cu pas care controleaza viteza avionului. VITEZA NU SE AJUSTEAZA DE LA JIGLER ci de la PASUL ELICIEI. JIGLERUL PUNE MOTORUL UNDE ESTE FERICIT PUNCT SI AM TERMINAT DISCUTIA AICI. Daca elicia are pasul foarte aproape de viteza care o vrei atunci poti sa ascutii bordul de atac pe intrados in primmele 3-4mm care in effect va mari pasul un pic (asta se cheama Philips Entry) si va zbura un pic mai repede. Altfel cauta alta elicie cu pas mai mare sau mai mic potivit pentru viteza care vrei sa o obtii.
Diametrul care este diametrul bun? Nu prea conteaza care este diametrul la sol pornesti motorul si pui botul sus si motorul se schimba de la 4 la 2 si cind zbori te intrebi ce s-a intimplat cu 2 4. Aici sint 3 cazuri si citeva lupinguri consecutive vor vorbi volume.
Cazul 1 ideal motorul merge 424 si se tureaza sus si revine la partea de jos in fiecare luping felicitari esti bine.
Cazul 2 faci luping si motorul sta in 4 si poate sporadic citeva milisecune de 2 dar sta 4 si nu poate sa se duca 2, asta este ca diametrul este mare, taie 3mm din fiecare paleta (6mm mai putin in diametru) si incearca din nou.
Cazul 3 este cind faci luping motorul se duce la 2 si sta acolo pina cind revii la zbor orizontal si uneori chiar si atunci ia un pic de timp pina revine inapoi la 4, in cazul asta diametrul este mic, aici ai doua posibilitati una este diametru mai mare si a doua (asta numai daca nu ai suficienta garda la sol) 3 palete si mentine diametru mic.
De fiecare data cind schimbi ceva la motor fie combustibil fie venturi compresie estc Elicia trebuie sa fie reevaluata. Mai multa turatie (veturi) necesita pas mai mic. Daca schimbi compresia vei avea mai multa putere si asta scimba diametru etc. In orice caz asta este #2 cel mai usor lucru de gasit si schimbat cind te muti la la un loc la altul (in general ma refer la diferenta drastica in altitudine sau vreme aici, nu a te muta de la Baneasa la Chitila in aceiasi zi).

Venturi
Diametru la venturi este ca aceleratia la masina cu cit mai mare diametru este similar cu a apasa pe acceleratie si mai multe ture pe minut dar si papi mai mult juice (vorbesc aici turatie maxima). Prea mult diametru si motorul devine violent si ai o tranzitie mai subtila 424. Asta este pentru ca tepmertura este mare in camera de ardere.
In general vezi ce face modelul ai prea multa turatie la max pune un venturi mai mic sau fura ciorapii de la mama sotie sau amanta si pune citeva straturi cu elastic pe post de filtru. Sau dute in directive opusa daca vrei mai multa turatie.
Compresie si Nitro
Multa compresie sau mult Nitro mareste puterea dar in celasi timp tranzitionezi de la 424 pronuntat la 424 subtil. Deci daca crezi ca 424 este prea puternic adauga o saiba sub capul motorului sa micsorezi compresia si invers. Majoritatea motoarelor au saibele inauntru.
Deasemenea daca mergi din Constanta la Brasov adauga Nitro sau mareste compresia sa compensezi pentru aerul subtiat din diferenta de altitudine. Si poate un venturi cu gaura mai mare sa respire mai bine motorul. Areul la nivelul marii este mai dens decit aerul la altitudine.
Tot legat de compresie este uzura motorului. Daca este uzat si nu mai are compresie scoate o saiba afara sau adauga un pic de Nitro.

Combustibil
FIecare motor are recomandari de la cei care fabrica in ceea ce priveste ce fel ulei este bun la motor fie ulei de ricin ulei sintetic sau o combinatie di ncele doua. Proportia de ulei in combustibil in ceea ce privetse cit ulei ai in litru de combustibil nu. Uleiul este racire prea putin motrul vrea sa tea in 2 prea mult o sa mearga 424 dar face modelul slinos si greu de curatat. Dar mai bine prea nult decit prea putin si in general pe 22% ulei este numai bine.
Nitro in general pe a 5% dar la altitudine poate trebuie sa mergi la 15% sa compensezi. Unele motoare sint facute sa mearga fara Nitro dar la altitudine as adauga un pic. Nitro este Oxigen asa ca dacu nu ai suficient oxygen (altitudine) adauga, daca motorul este uzat adauga. Prea mult Oxigen deasemenea creeaza prea nulta temperatura si motorul se comporta ca si cum elicia este mica in diametru.
Nitro este cel mai usor lucru de schimbat #1 cind se schiba vremea sau te duci la competitive in alt oras cu altitudine diferita.
Nu te juca mult cu combustibilul decit daca trebuie stai la 22% ulei si 5% Nitro exceptind cind te urci sus altfel tine la fel si nu schimba nimica.

Bujia
In general o bujie HOT va merge bine pentru ca noi folosim mai mult ulei comparat cu RC.

Rezervorul
Rezervor in general alinieaza linia de centru cu jiglerul. Prea sus cind mergi pe spate ai turatii marite si poate sta la 2 in lupinguri inversate iar in zbor normal face 424. Deci joacate cu pozitia pina cind motorul merge la fel in ambele pozitii. Faptul ca cilindrul la motor este sus joss au pe lateral nu inseamna minica exceptind cind pornesti dar si atunci poti formula sistemul tau de pornire.
Variatie la felul in care motorul merge in zbor, si aici compar cu felul in care merge la inceput si la sfirsit de zbor toate vin de la rezervor. In general cel mai bun sistem este uniflow. Asta este facut prin a forta aerul sa intre in rzervor prin combustibil ca intr-un acvariu de pesti. La un rezervor de tinichea ai 3 linii una de combustibil care se duce pina in spate una de aer care este lipita de cea de combustibil dar mai scurta 6-8mm si cea de supraplin care este in general in fata sus. Pui combustibil prin aer si iese afara prin supraplin dupa care pui un capac pe supraplin asa ca aerul acum intra prin combustibil exceptind la sfirsit de zbor cind vei constata o crestere de putere de la motor care este normala. In general un pic de crestere in putere este normal dar este o crestere vaga nu pronuntata. https://brodak.com/media/catalog/product ... bh-487.jpg
La rezervoare de platic se poate face acelasi uniflow prin a cositori o bucata de tub pe greutatea care tine tubul in combustibil si conecteaza al doilea tub de aer la el deci de fapt ai doua tuburi care se duc in jos sus us acolo unul lung unul scurt. Nu folsi scoci ca in poza. Cositoreste in schimb.
https://www.tulsacl.com/files/Engines/Ni ... Ntank7.jpg

Micul Prieten :D sau micu Diavol :twisted: ?
Cite ceva aici despre motorul prieten sau diavol.
Este acelasi motor dar daca il stresezi cu cit te apropii de limita maxima cu atit mai greu este de ajustat unde ii place. Evita venturi mare cu compresie mare cu nitro mult si elicii mari. Asta este reteta pentru motor stresat si daca misti jiglerul numai 2-3 grade deja este prea mult sau prea putin. In cotrar daca te duci in directia opusa exact opusul se intimpla desi acuma este usor de ajustat la jigler nu ai puetre sa manevrezi si sa tragi modelul in aer. Ingerasul este undeva la mijloc intre cei doi dracusori. Ideea este sa insori motorul cu avionul si conditiile prezente.

Vremea Altitudinea
Aici este acelasi motor si avion totusi se schimba citeva lucruri si daca acasa totul era bine merci acuma ai alta treaba te trezesti la concurs sit e intrebi ca masa s-a intimplat ca totul mergea bine ACASA. Uneori trebuie sa compensezi un pic. In general schibarea este dicatata de densitatea aerului.
Iarna si altitudine joasa in Mamaia.
Aerul este cel mai dens si produci cea mai multa putere deci o elicie mai mare in diametru poate un pas putin mai mic pentru ca poti zbura mai incet mai putin Nitro sau deloc.
Vara si zbori pe Caraiman.
Altitudine Inalta si aer rarefiat este exact opus. Aer rarefiat trebuie sa zbori mai repede oricum. Pas mai mare ai nevoie da nitro diametru mai mic.

Gata pina un alta prea mult si ma doare capu de atita vorbaraie. Si am incalecat pe-o sea si am zis povestea asa. La revedere si la gara. Asta la Vista Baby.
Daca mai aveti intrebari o sa raspund.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Motoare termice F2B Acrobatie de ce si cum sa
MesajScris: 15 Mai 2013, 07:36 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Multumim pentru articolul elaborat, ai avut rabare sa scrii, nu gluma! :wink:

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Motoare termice F2B Acrobatie de ce si cum sa
MesajScris: 15 Mai 2013, 13:58 
Neconectat
Member

Membru din: 30 Apr 2013, 18:23
Mesaje: 167
Sper ca va ajuta pe cineva. Cind am inceput mi-as fi dorit sa ma informatia asta, eu ma luptam ca Don Cihote cu morile de vint si nu stiam ce sa fac si in ce directie sa ma duc sa imbunatatesc ce fac.


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 3 mesaje ] 

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 21 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron