Subiectul mesajului: Autoknips zbor liber facut din temporizator foto
Scris: 26 Ian 2009, 20:56
Site Admin
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Cum aeromodelistii care practica zborul liber folosesc mecanisme de temporizare pentru o succesiune automata de comenzi, am dorit sa arat in subiectul de fata cum dintr-un temporizator din aparatele rusesti vechi sau defecte de fotografiat, sa se poata face un astfel de dispozitiv. Primul pas ar fi (asa a fost la mine) colindatul talciocurilor si achizitionarea aparatelor foto vechi si/sau stricate. In fotografie am 4 astfel de temporizatoare care sunt scoase din doua Zenit-uri (tip E), unul dintr-un Zorki si ultimul, cel negru, dintr-o serie omagiala de aparate foto numite MIR (PACE), avand in vedere caracterul pacifist al URSS din vremea in care fabricau rachete nucleare pentru stropit cu flori de musetel. Toate sunt identice!! ATENTIE, bratul de armare este fixat cu surub cu FILET PE STANGA!! Later edit: filetul ala pe stanga...am descoperit la alte mecanisme ca filetul e normal...pana acum in proportie de 50%!!!
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Urmatorul pas este achizitionarea de ceasuri vechi de masa cu sonerie (cica desteptator) SLAVA, tot din talciocuri. Am cumparat cateva la pretul de 5 lei bucata. Se demonteaza si se scot din ele cele doua casete cu tot cu arc (restul ceasului nu mai foloseste). Caseta cu arc in poza de mai jos.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Si incepem cu mult curaj: demontarea mecanismului in parti cat mai marunte (din pacate altfel nu se poate!!!). O ultima privire miloasa cat inca mai e intreg, urmata de dezasamblare brutala prin smulgerea tuturor viscerelor. Dupa cum se vede, mare filozofie nu este, sunt doar cateva piese (...asa am afirmat la momentul respectiv, dar...). De la aceasta faza se poate trece la usurarea placilor de lagar prin debitarea surplusurilor cu ajutorul traforajului si a unei panze pentru taiat metale. Se indeparteaza arcul original si se arhiveaza in galeata de gunoi.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Se demonteaza si caseta ceasului Slava, se prelucreaza in strung (nu obligatoriu, este doar o operatie estetica) pentru a scapa de dintii de angrenaj de pe flanc (oricum nu mai sunt necesari).
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Prima operatiune este cositorirea pe pozitie a unei tevi de ghidaj care va servi ca actionare pornit/oprit a mecanismului (pe lungul tevii culiseaza un fir subtire de otel care se opreste in "ciocanel", obstacoland astfel oscilatia acestuia). Lipitura se cosmetizeaza in final cu o pila de ceasornicarie.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Se suprapun acestea cu suprafetele cositorite in contact, se strang cu ajutorul unui surub si se incalzesc la aragaz....racirea nu se face in apa pentru a nu decali aliajul de alama din care este suprafata lagarelor.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
"Ciocanelul" de care am pomenit mai sus are rolul de a conserva energia cinetica a intregului mecanism. In cazul in care acesta ar lipsi, destinderea arcului s-ar produce brutal iar ceasul in sine nu ar functiona, sau ar functiona pentru perioade foarte scurte si cu o viteza unghiulara a cabestanului neconstanta (incetineste rapid dupa destindere). Avand in vedere ca am inlocuit arcul original scurt (cu care temporizatorul original functiona aprox 10 secunde) cu arcul motor al ceasului destepator Slava, arc cu care functioneaza aprox 10 minute, ciocanelul trebuie sa aibe o masa mai mare si deci trebuie sa ii adaugam niste contragreutati consistente. Acestea sunt pur si simplu niste adaosuri care se cositoresc si ele peste contragreutatile originale.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
...si partea cea mai simpla (...eroare ), etapa inversa, de montare a intregului mecanism, asa cum era initial. Cred ca din cauza umezelii din casa, piesele s-au umflat si nu s-au mai potrivit. Asa ca dupa o ora de bombanit, le-am luat, le-am pus intr-o cutie cu capac si le-am agitat pret de 5 minute. Asa ametite, am putut sa profit de ele si sa le montez, inainte sa isi revina si sa se ariceasca din nou (daca dupa 5 minute, pinionul de atac nu are inca strabism, continuati operatia de agitare pana se obtine efectul scontat....musai!). Cam asa arata mecanismul montat si cu arcul pus pe pozitie. Pornind de la premiza ca montarea s-a facut pe curat, urmeaza ungerea cu ulei pentru mecanisme fine. Este foarte bun uleiul de masina de cusut. Se ung foarte atent lagarele, fara exces de ulei (cu ajutorul unui ac de seringa) si deasemenea se mai unge flancul (danturtajul) rotii finale care ataca "ciocanelul" (aceasta este predispusa la uzura datorita turatiei mari de lucru si ca urmare trebuie unsa mai des). ATENTIE!!!!! Nu se ung danturajele restului rotilor dintate; din cauza viscozitatii uleiului, miscarea mecanismului se ingreuneaza si se poate opri accidental in timpul functionarii, fapt ce poate duce la pierderea aeromodelului. In continuare, inainte de inchiderea casetei arcului, se pun una-doua picaturi de ulei pe arc (daca se poate un pic mai vascos, eu am folosit ulei de arma) pentru a aluneca usor spirele una peste alta!!
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
O sa pun curand si un filmulet cu mecanismul in functiune. Pana atunci nu va ramane decat sa ma credeti pe cuvant ca functioneaza. Totul a durat aproximativ doua ore de la demontat la montat! Consider ca o prima etapa importanta rezolvata, functionarea mecanismului. Va urma si etapa a doua in care o sa pun tamburul cabestanului pe mecanism, placuta de montaj pe model si sistemul de actionare a succesiunilor comenzilor de pe model. Ca o prima concluzie finala, pot sa afirm ca mecanismele astea rusesti sunt foarte robuste si foarte putin pretentioase, daca mi-au permis sa-mi bag eu cremwurstii prin ele si sa mai si functioneze in final!!
Ieri am mai faurit inca un mecanism si am ajuns la concluzia ca cel mai greu este nu sa il demontez, nu sa il modific, nu sa il remontez ci...sa pun naibii capacul ala de caseta, la sfarsit, pe pozitie. Prima data a durat aprox 30 min...a doua oara ma specializasem deja, asa ca a durat aproape o ora!!! Probabil ca daca mecanismul este montat fest in model, capacul ala nu mai este necesar, altfel, cand tensionez arcul motor, acesta tinde sa hernieze catre afara!!!
Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
Sefuuu' , dar ce pui pentru actionare? Tambur cu santuri, Spirala/melc? Cum fixezi palpatorii si tensionarea lor? Spune tot, acum, daca ai inceput! Face ca o rasnita, nu merge cam repede? Inseamna ca la 2 minute jumate trebuie ditamai tamburul... Cum Intorci arcul? Cheita, ceva?
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 5 vizitatori
Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum