Subiectul mesajului: Primiti cu rachetocioroplanatu'?
Scris: 26 Mai 2009, 19:10
Member
Membru din: 18 Feb 2008, 14:00
Mesaje: 117
Am avut un concurs la Buzau duminica, am tras cu modelul mai vechi, dar am incercat inainte de asta sa fac un model nou. N-am avut succes, dar o sa va pun cateva poze, chiar daca objectu' e hidos.
Vacuum bagging: pungasie in vid. Iei miezu de spuma taiat la dl. Grigorescu, il imbraci in tesaturi de ce ai, cu epoxi, bagi in punga, videzi si scoti produsu' muncii.
Numai ca nu e chiar asa simplu. Iti trebuie si negativele spumei, un pic de mylar sau alta folie mai groasa care sa iti atenueze anumite deformari ale suprafetei, mai trebuie sa etansezi bine si sa folosesti si un regulator de presiune in vid, care sa-ti permita sa videzi cat sa nu strivesti spuma - trebuie sa stii tensiunea de strivire, sau sa incerci. Am strivit pana acuma doua pachete de spume....
Miezul a fost de styrodur, nu am folosit regulator de vid si prin urmare am avut striviri locale - locurile de unde va si fi cedat oratania de aripa produsa. Lonjeronul a fost din doua rovinguri, cate unul pe intrados si extrados, fara sa existe vreo legatura intre ele, alta decat spuma. Am incercat sa pun si un fel de contrafise pentru a face aripa mai rigida la torsiune, au iesit groaznice, dar trebuia sa el pun partial suprapuse.
Coperta de "mylar", adica din coperti de dosare a avut "balamaua" de scoci la bordul de fuga. Acolo am gresit ca nu am inserat o fasie de fibra de sticla pliata odata cu coperta. Asta ar fi dus la obtinerea unui bord de fuga sanatos. Mai am doua miezuri de aripi si o sa incerc.
Miezurile nu au fost foarte bune din cauza ca profilele au fost foarte subtiri - Ag 08, 04. La HD-54 au iesit mult mai bine si urmeaza sa fie facut.
Aripa rezultata nu a zburat - doar am scapat-o pe jos. Era bine sa fi folosit un demulant pentru coperti, pentru ca am avut si niste dezlipiri ale fibrei de sticla - 33g/dm2, de la PhoenixModels. Rovingul de carbon este de la Lindinger - 100m 24Euro, cam 1.2g/m. E foarte dificil de aranjat frumos dupa impregnare, sau de extras o parte din fir, atunci cand vrei ceva mai subtire. Rasina este Epiphen RE 4020 de la https://www.polydis.ro, 150 lei 3 Kg - cantitatea minima de cumparat. Va trebuie un bidon de apa plata pentru rasina si unul de 1.5 litri pentru intaritor. Pompa de vid poate fi un agregat de frigider. Atentie la legarea cablului de alimentare, la uleiul evacuat, nu am timp sa pun detalii.
Punga de polipropilena cred, poate fi si una banala, aici am avut 1.5m de sac special pentru vacuum bagging, de la R&G. Trebuie puse si negativele, ca sa se evite torsiuni sau incovoieri.
Stiu ca ce e in poza arata groaznic, dar rigiditatea si rezistenta, fata de masa aripii, sunt foarte incurajatoare. Altii fac aripi de 100g..... Aici, semiplanurile, fara segmentele extremale si fara greutatea asamblarii, aveau 38g. Spuma avea 17g, fibra de sticla adaugata 11g, rovingul cam 2-3g, restul rasina. Am raclat cu o cartela de plastic sa scot cat mai multa rasina din obiecte.....
Probabil ca ar fi fost altele daca Vladimir nu ar fi avut probleme cu motorul care nu a "tras", in ultima mansa. A lansat, eu ma pregateam, modelul ii fasaia in trepte deasupra mea, incercand sa urce, Panait a venit cu un model nou cu care a avut ceva probleme, deja cand am lansat, stiam ca o sa fie cum a fost.
In afara de aripile odioase si hidoase, am incercat sa fac si niste tuburi de carbon, rulate pe niste segmente nr. 2 de undite. Nu mi-au iesit nici alea. Am cumparat 3, la 20E/buc.....
Despre rasina mentionata, are nevoie de vreo 20-22 ore pentru a fi piesa utilizabila (dupa 12 ore era cam moale), iar polimerizarea completa e in 14 zile. Se poate si mai repede, cu intaritorul DE 1807. Informatiile sunt pe site la Polydis. Merita cumparata, e mult mai ieftin decat la Lindinger sau R&G. Cateodata conteaza insa timpul de polimerizare, asa ca.....
Daca reusesc sa continui cu aripi, mai pun aici, chestii, socoteli.
Fişiere ataşate:
photo.jpg [ 81.38 KiB | Vizualizat de 11256 ori ]
Ultima oară modificat de mvpricop pe 26 Mai 2009, 19:46, modificat 1 dată în total.
A fost si campionatul national de rachetomodele la Salistea Sibiului. Am tras iar la rachetoplane si tot n-am reusit sa ies primul. Mai incercam. Din pacate, aparatul foto si cardul mi-au facut o festa in premiera, astfel incat nu am ramas decat cu o singura poza, de la constructia modelului.
Dpdv al h'aparatului de zbor, am reusit sa validez doua lucruri noi: acumulator LiPo cu o singura celula si aripa compozita sandwich sticla/carbon/styrodur/carbon/sticla formate in vid (vaccum bagging) si sa reactualizez unul mai vechi: profundor+eleroane, fara directie. Am avut doua modele, unul de 149g complet echipat (fara motor) si cel cu aripa compozita la 162g. Pentru ca s-a comportat mai bine, am zburat cu cel mai greu si intr-adevar, a fost prima data cand problema zborurilor scurte a fost rezolvata. A fost si prima data cand am facut zboruri de antrenament inainte de concurs - am ars 3 motoare a 30Ns.
Vedeti in prima poza semiplanele scoase de la vidare. Au iesit cam grele (lasati uratenia), dar rigiditatea si finisarea la gata, ma fac sa merg pe tehnica asta in viitor.
Nu am ce sa comentez despre celelalte categorii de rachetomodele (decat ca as vrea ca la anul sa pregatesc o macheta RC - o naveta), au fost 4 televiziuni prezente si am indrumat cat am putut cameramanii la ce era interesant (cred ca un interviu cel putin mi se datoreaza, am facut strigari pe la reporteri, i-am rugat sa nu se grabeasca cu plecatul.....). Televiziunile au venit din pacate numai la proba de machete - ultima.
Revenind la S8EP, am facut o greseala de tactica si o subevaluare a importantei timpului exact de zbor. In prima mansa am depasit enorm timpul tinta de zbor - 360s - dintr-o nesincronizare cu cronometrorii. Concurentul meu a fost mult prea vorbaret in timpul celor 3 starturi si cred ca impreuna cu antrenorul meu am confundat in timpul lui cu al meu, asa cum era balmajit de cronometrori. Asa ca am depasit cu 41s timpul de zbor, lucru care a dus si la anularea punctelor de la aterizare. Aici am pierdut concursul.
A doua greseluta a fost in mansa a doua, cand din cauza organizarii discutabile, doua persoane stateau ghemuite incercand sa faca marcaje la panglica de aterizare, in timpul zborului. Cam cu un minut inainte sa aterizez, m-am uitat, am vazut oamenii la panglica, la capatul la care nu trebuia sa aterizez si cu emotiile si stresul, am aterizat chiar la acel capat....... Vedeti si clasamentul in a doua poza.
Cred totusi ca organizatorii si FRMd trebuie sa acorde o atentie rezonabila categoriei. De regula este ultima sau penultima in toate concursurile si dureaza destul de putin - E PE FUGA. Trebuie sa se inteleaga ca e totusi ceva destul de pretentios si de asta trebuie asigurate niste conditii decente: cercul de aterizare trebuie sa fie cerc si nu o simpla panglica luata de vant, linistea pe timpul pilotajului - la RC trebuie mentinuta linistea in timpul zborului, poate ar trebui sa fie si o mansa de antrenament (unii chiar ne permitem sa ardem niste motoare). Ar trebui sa nu se umble la panglica in timpul zborului - se intimideaza concurentii. Nu conteaza ca nu exista incredere in S8EP-isti si nu se finanteaza participarea la competitii externe, conteaza sa se faca bine si nu costa decat cativa metri de panglica si 3 apeluri la Megafon pentru mentinerea linistii, etc. Cata vreme un club ca CSM Buzau si un domn Krause vor face posibile dpdv material cupa de la Buzau si CN, se vede ca se progreseaza substantial. Rezultatele primilor doi clasati sunt destul de la nivel european si numai ghinionul face ca acest CN sa nu aibe miza participarii la CE din Serbia.
Vremea a fost extraordinar de buna. Termica la discretie. Evident, suntem putini, asta e..... La seniori, se vor adauga doi baieti in 2010, care vor depasi 18 ani. La juniori, exista un club care incearca sa intre in subiect: CSM Buzau. Nu le-a mers bine, dar sper sa continue. Andrei Albu de la Suceava n-a mai castigat ca in ultimii doi ani, dar trebuie sa inteleaga si el si antrenorul ca nu poti sa vii cu acelasi model greu 3 ani la rand si sa lipsesti de la putinele concursuri interne - World Cup Buzau. Trebuie arse motoarele, 5E 20Ns, 10E 40Ns, asta este!
Fişiere ataşate:
photo.jpg [ 73.7 KiB | Vizualizat de 11256 ori ]
photo.jpg [ 50.44 KiB | Vizualizat de 11256 ori ]
Ultima oară modificat de mvpricop pe 25 Iul 2009, 17:08, modificat 1 dată în total.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1975
Localitate: Bucuresti
Felicitari pentru reusita Victor! E de admirat tenacitatea ta la aceasta proba si progresele pe care le-ai facut de-a lungul acestor ani. Probabil ca daca ar exista o alternativa macar pentru ceva motoare de antrenament obtinute usor in tara, proba ar avea de castigat in ceea ce priveste numarul de concurenti. Cum din pacate nu poti procura cu usurinta aceste motoare si alternativa este sa te antrenezi cu modelele ori la panta ori trase cu prastia, abaterea de la imaginea de S8 este destul de mare pentru a alunga competitorii....dar, ca orice proba, incet-incet isi va castiga locul in calendarul de competitii odata cu trecerea timpului si cei din federatie va vor trata cu mai multa seriozitate. O alta alternativa ar putea fi trecerea probei in sectiunea de aeromodelism (doar pe plan intern), astfel incat si alte cluburi care nu au sectie de rachete, sa aiba posibilitatea de a pregati sportivi pentru aceste probe; cate cluburi de rachete exista in Ro la ora actuala? Oricum, atata timp cat din competitiile externe de S8 nu se aduc medalii asa cum se aduc de la sectia de machete sau celelalte rachetomodele, federatia nu va acorda o atentie similara probei tale. Una peste alta este o proba frumoasa asa cum reiese din toate reportajele tale de pana acum si se pare ca trendul este pozitiv si intr-o zi vei ajunge sa te bati pentru un loc pe podium cu mult mai multi concurenti.
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator
Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum