Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
alin035 scrie:
AM sa rog pe cei mai cu experienta sa puna niste sfaturi (ce incarcare e mai buna pt ce tip de aeromodel etc.) orice ajuta, dar am sa pun si eu cateva date cu aeromodele construite de mine pentru inspiratie
Alin, pentru o predimensionare, poti folosi valori ale incarcarii comparate cu alte modele, cum ai facut si pana acum. Referitor la aripa eliptica, viteza indusa este constanta pe toata lungimea aripii...e dezavantajos pentru pilot uman la bord, pentru ca nu vibreaza inainte sa se angajeze ci intra direct, si nu te anunta. La RC, chiar daca ar vibra, nu ai fi acolo sa vezi. Trapezul e cea mai buna aproximare a elipsei iar dreptunghiul cea mai buna aproximare a trapezului; prin asociativitate, iti ramane ca dreptunghiul e cea mai buna aproximare a elipsei Iese fain proiectul tau.
Membru din: 30 Oct 2007, 21:25
Mesaje: 564
Localitate: Bucuresti
Se lucreaza in secret mai peste tot si pe urma apar cateva posturi de genul "dupa ce ieri am incleiat si terminat aripa, astazi m-am hotarat sa incep lucrul la fuselaj, si pentru ca era weekend l-am terminat tot azi "
Aripa eliptica este intradevar optima dar trebuie sa faci nervuri individuale care o sa ia mult timp. Mai usor fa citeva sectiuni trapezoidale sa simuleze forma eliptica.
Aripa mea nu va fi eliptica ci va fi alcatuita din 2 tronsoane: primul (de la incastrare) care va fi dreptunghiular, al doilea de la capatul de plan care va fi trapezoidal. In poza pe care am postat-o la postul cu geometria aripii se vede clar forma eliptica (teoretic ideala) si peste ea este trasata forma aripii finale cu cotele de rigoare.
Dupa cum spuneam si mai devreme forma aripii devine nesemnificativa la alungiri mari, sau alungirea are o pondere mult mai mare decat forma in plan ... dar daca putem imbunatati de ce sa nu o facem...
Rezistenta indusa este invers proportionala cu alungirea si Rezistenta indusa este invers proportionala cu numarul Oswald ( Oswald efficiency number ), care depinde in mod direct de forma in plan a aripii. Pentru o aripa eliptica el are valoarea 1, pentru una dreptunghiulara are 0.61(in cazul aripii mele), pentru o aripa trapezoidala bine dimensionata se poate apropia de 0.9, pentru aripa mea numarul oswald ajunge (teoretic) pe undeva pe la valoarea de 0.95 (formula este empirica) Deci se vede diferenta clara intre o aripa dreptunghi si una trapez.... dar aceasta rezistenta indusa este proportionala cu patratul portantei, deci pentru un aeromodel usor, rezistenta indusa, va avea o pondere mica, comparativ cu rezistenta parazita
_________________ daca nu merge inseamna ca zboara
Membru din: 05 Aug 2008, 13:15
Mesaje: 597
Localitate: Bucuresti
alin035 scrie:
Rezistenta indusa este invers proportionala cu numarul Oswald ( Oswald efficiency number ), care depinde in mod direct de forma in plan a aripii. Pentru o aripa eliptica el are valoarea 1, pentru una dreptunghiulara are 0.61(in cazul aripii mele), pentru o aripa trapezoidala bine dimensionata se poate apropia de 0.9, pentru aripa mea numarul oswald ajunge (teoretic) pe undeva pe la valoarea de 0.95 (formula este empirica) Deci se vede diferenta clara intre o aripa dreptunghi si una trapez.... dar aceasta rezistenta indusa este proportionala cu patratul portantei, deci pentru un aeromodel usor, rezistenta indusa, va avea o pondere mica, comparativ cu rezistenta parazita
Si dupa ce formula ai calculat tu valoarea nr Oswald pt aripa ta?
Si dupa ce formula ai calculat tu valoarea nr Oswald pt aripa ta?
buna intrebare
Se pare ca formulele pe care le aplicam eu cu atat de mare ignoranta sunt niste formule empirice care dau niste rezultate, intr-un domeniu restrans de alungire, si destul de proaste pentru calcului aripii mele am folosit metoda din Avioane si rachete de Nita si Patraulea (care cred ca are la baza dezvoltarea unor coeficienti de forma prin seriile taylor) care din cate am citit da niste rezultate teoretice mai bune decat in realitate (au nevoie de corectii pentru a si comparabile cu realitatea, aici tre sa mai caut putin ) iar cat tine de formula pe care am folosit-o in calcului aripii dreptunghiulare era o alta formula empirica care la alungiri peste 10 (a mea este 16) da niste valori cu mult mai mici decat in realitate
deci per total variatia acestui coeficient nu ar trebui sa fie atat de mare Se pare ca acest coeficient oswald este aproape imposibil de determinat exact ...
Avand toate caracteristicile principale ale aripii cunoscute putem sa ne apucam de proiectarea structurii Eu mi-am ales sa construiesc o aripa cu nervuri de balsa placata doar spre bordul de atac (structura de tip D-box din balsa) si la incastrare, cu 2 lonjeroane de brad, lonjeroanele de la bordul de atac si bordul de fuga din balsa. Treaba a inceput cu nervurile construite in SolidWorks sub forma aripii, apoi pozitionate pe placa de balsa pentru taiere laser(frate)
Fişiere ataşate:
nervura01.png [ 97.53 KiB | Vizualizat de 10663 ori ]
nervura02.png [ 415.09 KiB | Vizualizat de 10663 ori ]
nervura03.png [ 60.43 KiB | Vizualizat de 10663 ori ]
nervura04.png [ 26.79 KiB | Vizualizat de 10663 ori ]
_________________ daca nu merge inseamna ca zboara
o caracteristica a aripii pe care am uitat sa o mentionez este ca nu are unghi de sageata, lonjeronul plasat la 25% din coarda este drept, motivul acestei decizii a fost unul structural si anume, focarul profilului (25%) este foarte aproape de punctul de aplicare al rezultantei fortelor de presiune, deci punctul in care momentul aerodinamic este minim, pentru profile cu curbura mica, sau chiar 0 in anumite cazuri... practic punand lonjeronul in punctul de 25% scad considerabil incarcarea la torsiune a aripii. Acest aspect este mai mult valabil pentru profile cu curbura mica, la cresterea curburii rezultanta fortelor de presiune se muta in spate, aspect care se observa clar in faptul ca profilele cu curburi mari au coeficienti de moment mari, acest coeficient de moment fiind raportat, prin conventie, la focarul aerodinamic (25% din CMA)
suficient bla-bla sa mai bag niste poze cu aripa
Fişiere ataşate:
Photo0260.jpg [ 356.92 KiB | Vizualizat de 10658 ori ]
cam asta e imbinarea dintre semiplane - o tija de otel de 6mm direct prin lonjeron si o tija de carbon de 2mm prin primele 2 nervuri pentru rigiditatea la torsiune
Fişiere ataşate:
Photo0262.jpg [ 286.16 KiB | Vizualizat de 10658 ori ]
la capatul de plan am lasat incastrate 2 camasi de bowden in caz ca ma hotarasc vreodata sa ii mai pun ceva wingleti sau capete de plan
Fişiere ataşate:
Photo0263.jpg [ 307.77 KiB | Vizualizat de 10658 ori ]
_________________ daca nu merge inseamna ca zboara
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori
Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum