Marinaru

  
Forumul celor putini.  
Acum este 10 Dec 2024, 01:47

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 30 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Noi 2010, 15:53 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
radudg800 scrie:
din ce an e cutia?radu

Au fost facute la tipografie la sfarsitul anilor 80 (nu au fost si alte variante). Mai am una, tot neincleiata, daca vrei.
CJEFS-Consiliul Judetean pentru Educatie Fizica si Sport;
Telefonul, din 5 cifre (toate astea atesta perioada);
Logoul din mijloc cu MR reprezinta initialele inginerului Mircea Radu;
In coltul din stanga sus se vede si logoul Federatiei Romane de Modelism;
radudg800 scrie:
dar initialele RA ce insemnare au? cumva DESIGNED RADU?

Nu stiu ce reprezinta RA.

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Noi 2010, 16:45 
Neconectat
Member

Membru din: 26 Iul 2009, 15:59
Mesaje: 318
deci numele de Radu are ceva cu motoarele!!!!

Radu


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Noi 2010, 18:53 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
radudg800 scrie:
deci numele de Radu are ceva cu motoarele!!!!

Radu

Radu O:)

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Dec 2010, 12:12 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Marinaru scrie:
CRA-G-2.5 cm3, cu bujie incandescenta, proiectat, executat si zburat in 1956 (1956-2006...o jumatate de secol). Motorasul a fost proiectat la Centrul Experimental de Aeromodelism al CCAS (Comisia Centrala a Aviatiei Sportive) cu sediul la "Turnul de Parasutism", din fostul parc 23 August (astazi parca Lia Manoliu se numeste stadionul). Proiectanti au fost Craioveanu Georges alaturi de Anania Moldoveanu (sef Centru CEA), instructor Purice Stefan si Stefan Lupulescu. Proiectul a fost intocmit la acea vreme folosind fotografiile unor reviste publicate in tarile prietene (care reproduceau articole din revistele americane). Se pare ca a fost primul motor cu bujie incandescenta din Romania, pana la acea ora necunoscandu-se decat motorul cu autoaprindere in activitatea aeromodelistica de competitie.

Am primit doua documente de la domnul Craioveanu;

Delegatia 1, citat de pe verso, domnul Craioveanu (vezi poza):
"25 August 1955
CEA (Centrul Experimental de Aeromodelism), cu sediul la "Turnul de Parasutism", parcul "23 August", vis-a-vis de IOR (Industria Optica Romana)
Tov. G. Craioveanu (adica eu) era instructor aviatie, specialitatea aeromodelism (975 lei/luna) si proiectant al CRA-G 2.50 cm[sup]3[/sup], fabricat la IOR, delegatia era pentru intrare la IOR si cantina (1.75 lei/pranz). Director IOR Smith, luptator in Spania
semnat Crag"

In delegatie se regasesc semnaturile unor mari nume ale aeromodelismului romanesc, domnul Anania Moldoveanu si domnul Stefan Purice, din pacate, amandoi trecuti astazi in nefiinta.


Fişiere ataşate:
1.jpg
1.jpg [ 74.56 KiB | Vizualizat de 8261 ori ]
2.jpg
2.jpg [ 71.91 KiB | Vizualizat de 8261 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Dec 2010, 12:38 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Delegatia 2
"Iunie 1958
CEA-Turn Parasutism (azi centrul Olimpic 1964-2010)
Tov. G. Craioveanu, din activul AVSAP era organ de control in judete pt. indeplinirea-tov de acolo-a indicatorilor de plan pe linie de aeromodelism(nu se exista: racheto-navo-auto) ca nr. instructori aeromodelisti scosi la camp (cca 1000-2000/an de judet), abateri de la normele conduitei socialiste (arbitri "hoti", instructori nelamuriti, "...mai tovarasi!")
Semnat Crag


Ca o completare, tot de la domnul Craioveanu, am obtinut ca Centrul Experimental de Aeromodelism a luat fiinta in 1938 si a durat pana in 1964.
La inceput, adresa era undeva pe strada "Roma", sef centru Hangea Nicolaie si instructor Ioan Bobocel.
Mai tarziu, cand se afla la "Turnul de Parasutism", Sef Centru era Anania Moldoveanu cu trei instructori si anume Purice Stefan, Craioveanu Georges si Lupulescu Stefan.
In componenta mai exista un strungar pe nume Radu Vasile si mai tarziu, a aparut si Georgescu Ionel, cel ce a construit sufleria aerodinamica.
Domnul Anania Moldoveanu, a avut la un moment dat recordul mondial de viteza la clasa captiv viteza-pulsoreactoare (206 km/h), record neomolgat de FAI din cauza unor proceduri birocratice (AVSAP-ul sau Centrul Experimental erau parte a Aeroclubului Regal, cu o taxa suplimentare platita, si nu o institutie nationala)


Fişiere ataşate:
3.jpg
3.jpg [ 107.18 KiB | Vizualizat de 8261 ori ]
4.jpg
4.jpg [ 88.78 KiB | Vizualizat de 8261 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 09 Dec 2010, 20:08 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
Tare...
Asta inseamna ca nenea Puiu incepe usor-usor sa scoata din arhiva??


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 01 Feb 2011, 19:28 
Neconectat
Member

Membru din: 18 Feb 2008, 14:00
Mesaje: 117
Marinaru scrie:
Un alt constructor roman de motorase: Radu Mircea. A realizat in produs de serie (aproximativ 200 de bucati) clona motorasului Rossi15; motorasul s-a numit MOBAC (MotorBacau).

Iata-l pe dl. Radu Mircea, duminica, la sala de atletism din Bacau, la un concurs de chestii cu propulsie electrodinamica.


Fişiere ataşate:
5.jpg
5.jpg [ 55.3 KiB | Vizualizat de 8261 ori ]
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria motoraselor romanesti
MesajScris: 26 Mar 2018, 08:46 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Un alt constructor de motoare, din tara, este Ferenc Rimoczi.
El a reusit, ca impreuna cu un colectiv pasionat, sa realizeze doua copii de motoare Rossi 15, ambele copii reusite si functionale in competitiile Nationale. Motoarele s-au prelucrat in mare parte, in atelierul de tamplarie al tatalui domnului Rimoczi, operatiunea de strunjire desfasurandu-se pe un strungulet home made.
Ulterior am aflat ca partea din spate a motorului Rimoczi MK1 era turnata separat, la Campia Turzii, de regretatul aeromodelist Dumitru Filip.
Primul motor, a fost o copie a motorului Rossi MK2 RI (cu valva de distributie pe capacul din spate). Motorul a fost realizat in 1975, in versiunea fonta/otel (piston/cilindru). Motorul original a fost adus de marele aeromodelist Profesor Emerit Dr. George Arghir, cu ocazia unei calatorii in SUA. Din spusele domnului Rimoczi, au fost construite 10-12 bucati. Din pacate, motorul din poza nu este functional, avand un grad avansat de uzura (ceea ce dovedeste ca cine l-a avut, s-a bucurat mult timp de el). Deasemenea, motorul avea initial stut de evacuare (conector rezonator), dar in versiunea pe care o posed, dupa cum se vede, a fost taiat.
A doua versiune, la inceputul anilor 80, mult mai reusita, a fost copia motorului Rossi MK2 FI (cu admisie prin ax) dar cu diametrul axului marit de la cota originala de 10.5mm la 12mm (la recomandarea domnului Dumitru Filip). Originalul (Rossi) a fost imprumutat spre inspiratie, de la regretatul aeromodelist Popa Cringu. O alta imbunatarire a versiunii originale a fost realizarea setului AAC (aluminiu/aluminiu/crom-piston/cilindru), o mare realizare la acea vreme (nici Rossi nu le facea pe atunci decat cel mult ABC (aluminiu/bronz/crom)). La fel si acestea, s-au facut aproximativ 10-15 bucati. Dupa cum se vede, aceste bijuterii sunt mai rare decat dintii de gaina!!
Trebuie sa mentionez, din descrierea domnului Rimoczi, in spatele constructiei acestor motoare s-a aflat urmatorul colectiv:
Ferenc Rimoczi
Pop Eugen
George Nicodim
Ion Nicodim
Dumitru Filip
Toti acestia, la vremea respectiva, erau clujeni.


Fişiere ataşate:
Rimoczi MK1.jpg
Rimoczi MK1.jpg [ 230.99 KiB | Vizualizat de 7456 ori ]
Rimoczi MK2 front.jpg
Rimoczi MK2 front.jpg [ 57.64 KiB | Vizualizat de 7456 ori ]
Rimoczi MK2 rear.jpg
Rimoczi MK2 rear.jpg [ 44.55 KiB | Vizualizat de 7456 ori ]
Rimoczi MK2 side.jpg
Rimoczi MK2 side.jpg [ 63.14 KiB | Vizualizat de 7456 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria motoraselor romanesti
MesajScris: 15 Ian 2019, 08:56 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Nu este despre motorase direct, dar este pagina de istorie: Otto Hints si Purice Stefan. Nu reiese si anul din pacate!


Fişiere ataşate:
49792325_1900190396701853_8802028435082838016_n.jpg
49792325_1900190396701853_8802028435082838016_n.jpg [ 306.63 KiB | Vizualizat de 6907 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria motoraselor romanesti
MesajScris: 16 Noi 2021, 10:51 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Curta Nelu, aeromodelist Brasovean, a realizat si el un numar de motorase in 1983, dedicate clasei F2D (combat), capacitate 2.5cc.
Motorul era in configuratie standard, cu un set piston/cilindru din fonta/otel. Motorul era o replica a unui motor sovietic consacrat, procurat cu greu de prin preumblarile lui Nelu pe la campionatele externe.
De remarcat faptul ca evacuarea motorulu era rotita la 180 grd fata de majoritatea motoarelor cu evacuare laterala, astfel incat, montat pe model cu capul lateral, evacuarea era deasupra, foarte facil probabil pentru spriturile de pornire. In vremurile respective, nu era stipulat in regulament ca e musai sa ai camera de evacuare (toba) si cred ca nici ventury-ul nu era limitat la 4mm, cum e astazi.
In total Nelu a realizat 7 motoare la IAR Brasov, plus inca 3 bucati facute de colegii lui de club, mai exact de Dumitru Georgescu, care la randul lui le-a realizat la Uzina Nr.2-Brasov, din carterele turnate de Nelu.


Fişiere ataşate:
Nelu2.jpg
Nelu2.jpg [ 1012.82 KiB | Vizualizat de 4812 ori ]
1.jpg
1.jpg [ 194.26 KiB | Vizualizat de 4812 ori ]
2.jpg
2.jpg [ 138.09 KiB | Vizualizat de 4812 ori ]
Comentariu fişier: Prototipul (motorul cu numarul 1), a avut suruburile de chiulasa distribuite la 90 grd fata de restul seriei.
3.jpg
3.jpg [ 232.52 KiB | Vizualizat de 4812 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re:
MesajScris: 18 Apr 2023, 09:39 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Marinaru scrie:
In colectia mea mai exista stingher un motor numit VUIA II. Tot ce stiu despre el este ca a fost construit la Calarasi, intr-o serie de 100-200 bucati. Pare clona al unui motor pe care l-am avut eu in copilarie (cred ca anii de fabricatie '70 sau chiar mai vechi) numit KOMET. Are biela din bronz. Motorul s-a livrat la Casele Pionierilor din acea vreme, in cutii de carton cu manual de folosire heliografiat (totul era facut ca la carte, complet, cu simt de raspundere). Nu l-am pornit niciodata, dar l-am demontat si am constatat ca e un motor care merge pe dos (referitor la sensul de rotatie dat de valva de distributie).
Daca mai stie cineva cate ceva despre el, raman indatorat daca ma lasa si pe mine sa aflu...cine la construit, in ce perioada...ceva istorie scrisa de motoras...


Intr-o revista din anii 58, am gasit acest articol:


Fişiere ataşate:
Articol Vuia 1.jpg
Articol Vuia 1.jpg [ 184.06 KiB | Vizualizat de 3163 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re:
MesajScris: 16 Mai 2023, 09:44 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Marinaru scrie:
Al doilea pensionar este o piesa rara pe care nu stiu sa o identific (AJUTOR!):

Un articol in completare, gasit de Dan Melinte, referitor la motorul in discutie (Delinschi):


Fişiere ataşate:
346772095_1601161433729797_8248852528992650882_n.jpg
346772095_1601161433729797_8248852528992650882_n.jpg [ 127.89 KiB | Vizualizat de 2930 ori ]
346307973_188665337411559_8415236336607263063_n.jpg
346307973_188665337411559_8415236336607263063_n.jpg [ 186.55 KiB | Vizualizat de 2930 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria motoraselor romanesti
MesajScris: 03 Feb 2024, 15:00 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 15 Noi 2007, 16:17
Mesaje: 70
Localitate: Bucuresti
Exista si un exemplar de Delinschi convertit la benzina. A fost in posesia mea, primit de la un prieten, nepot al inginerului Pop (activ in anii '35 - '65) de la IAR Brasov. Pentru ca la mine zacea si strangea praf, a ajuns in colectia amicului Dan Vasilov din Bucuresti, care l-a curatat si i-a facut un stativ frumos.

Fişiere ataşate:
Delinschi.jpg
Delinschi.jpg [ 57.21 KiB | Vizualizat de 1506 ori ]

_________________
Future is electric, but I belong to the past...
Telefon 0726.191.725


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria motoraselor romanesti
MesajScris: 12 Feb 2024, 11:28 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Eraser scrie:
Exista si un exemplar de Delinschi convertit la benzina. A fost in posesia mea, primit de la un prieten, nepot al inginerului Pop (activ in anii '35 - '65) de la IAR Brasov. Pentru ca la mine zacea si strangea praf, a ajuns in colectia amicului Dan Vasilov din Bucuresti, care l-a curatat si i-a facut un stativ frumos.

Fişiere ataşate:
Delinschi.jpg

Matei, srie pe el ceva referitor la Delinschi?...mie nu imi pare deloc!

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re:
MesajScris: 12 Feb 2024, 11:31 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Marinaru scrie:
La Tg Mures s-au confectionat motoare de 3.5cc, 5cc, 12cc, 15cc, 24 cc cu un cilindru si doi cilindri si chiar motoare navo de 25 cc cu aprindere cu scanteie...toate ca produse de serie. Targu-Muresul a fost unul din cele mai prolifice centre de fabricat motoare din Romania, erau chiar doi constructori in oras. O echipa fabrica la vremea aceia motoare de 15 cmc navo, echipa condusa de Pista la Electromures si cealalta echipa condusa de catre Dorel Ciltea la IPL. Productia probabil a luat sfarsit cam odata cu 89-90.
In poza incep cu cel de 5.5 cc

25 cc, un cilindru. In poza se vede clar "IPL": Intreprinderea de Prelucrare a Lemnului. Fabrica avea o sectie puternica ce producea accesorii si kituri de modelism. Pretul unui motor era de la 2800 lei (echivalentul unui salariu la acea vreme) in sus

25 cc, doi cilindri.


Fişiere ataşate:
tgm1.jpg
tgm1.jpg [ 332.49 KiB | Vizualizat de 1442 ori ]
tgm2.jpg
tgm2.jpg [ 252.58 KiB | Vizualizat de 1442 ori ]
tgm3.jpg
tgm3.jpg [ 1.01 MiB | Vizualizat de 1442 ori ]

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!
Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 30 mesaje ]  Du-te la pagina Anterior  1, 2

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron