Subiectul mesajului: Istoria motoraselor romanesti
Scris: 25 Ian 2008, 10:19
Site Admin
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
In anul 1955, in timpul pionieratului de zbor captiv in Romania, in timp ce Georges Craioveanu se chinuia sa porneasca un motor Atom sau Super Atom de productie Cehoslovaca la acea vreme (pornirea dura dureros de mult, motoarele erau super-uzate), cineva care privea de pe margine s-a apropiat si i-a intrebat: "nu vreti sa faceti niste motoare mai bune?"...acel cineva era directorul IOR, acelasi domn Schmit din geneza CRA-G-ului...aici de fapt au facut cunostinta aeromodelistii romani cu el...cronologia am descris-o un pic invers, incepand cu CRA-G-ul si abia pe urma cu IOR-ul. Atunci au discutat de principiu ca la IOR s-ar putea produce motorase de aeromodele, dar in spiritul romanului, nimeni nu a dat o importanta deosebita discutiei si ca urmare nimeni nu l-a cautat pe Schmit ca sa puna la punct ceva concret. In poza, motivul aparitiei IOR-ului: celebrul motor cehoslovac de 1.5 cc, ATOM. Perseverenta germana si-a spus cuvantul...cu o ocazie cand aeromodelistii romani se chinuiau sa porneasca vechile lor motoare din import, domnul Schmit s-a prezentat cu ton imperativ si le-a reprosat acestora ca nu s-au tinut de cuvant de 2 saptamani!!!! Nu mai aveau pe unde scoate camasa, asa ca au acceptat sa puna umarul la treaba. S-a pus problema ca motorul sa fie copia celui mai bun motor de pe piata din acea perioada. Acesta era WEBRA MACH-1. Nu se stie de unde au procurat unul, dar cert este ca odata intrati in posesia unui astfel de motor (foarte repede de altfel), Craioveanu Georges s-a prezentat la directorul fabricii IOR si...un anume inginer Combureanu a scos toate desenele de executie ale motorului, copiind piesa cu piesa. Aici voi pune un link catre o adresa cu motorul Webra in original...posed setul motor al unui astfel de motor, chiar al celui dupa care au fost facute copiile: https://www.go-cl.se/trh/webra_m1.html S-au produs 600 de motorase IOR...prima serie, cea cu cap albastru si cea mai reusita dealtfel, a fost de 200 de motoare, acestea fiind impartite la cluburile din cele 18 raioane de pe atunci. Fonta aleasa pentru productia pistoanelor a fost luata din arborele uzat cu came ale motoarelor de autoturism Ford V8. Motorasele functionau exemplar. In pozele atasate, doua IOR-uri, din serii diferite: Dupa distribuirea celor 200 de motoare pe raioane, s-a pus problema fabricarii a inca unei serii care sa completeze penuria de motoare din cluburile din acea vreme. Ca urmare s-au fabricat inca 400 de bucati de data aceasta semnul distinctiv fiind eloxarea rosie a chiulasei. Cum romanul e poet, s-a dorit ca motorasele de data aceasta sa fie imbunatatite si motorasului i s-a adaugat un decompresor pe valva de distributie pentru oprirea motorului la categoria motomodele (motoplanoare zbor liber, o furie la acea vreme cand RC-ul nu era cunoscut). Deasemenea radiatorul chiulasei a beneficiat de o marire a suprafetei. Problema a aparut insa odata cu schimbarea sectiei de productie; meseriasii de aceasta data nu mai erau aceiasi "meseriasi" pasionati ca la inceput ci erau pur si simplu executanti care trebuiau sa indeplineasca sarcinile, 8 ore pe zi si atat. Pistoanele au fost facute din fonta din depozit iar cilindrii au fost construiti defectuos, fara conicitate (acel bell-mouth necesar la motoarele fara segment). Aceasta serie a fost compromisa, motoarele avand un randament foarte scazut, motorul pornind foarte greu, iar atunci cand se incalzea, pierdea din turatie si se putea chiar opri accidental. In poza, palierul unui IOR cu logoul fabricii!
Fişiere ataşate:
iorlogobl9 (Medium).jpg [ 27.87 KiB | Vizualizat de 11318 ori ]
ior2vc1 (Medium).jpg [ 24.15 KiB | Vizualizat de 11318 ori ]
ior1tx9 (Medium).jpg [ 23.99 KiB | Vizualizat de 11318 ori ]
atom3at5 (Medium).jpg [ 28.09 KiB | Vizualizat de 11318 ori ]
atom2th1 (Medium).jpg [ 26.45 KiB | Vizualizat de 11318 ori ]
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
CRA-G-2.5 cm3, cu bujie incandescenta, proiectat, executat si zburat in 1956 (1956-2006...o jumatate de secol). Motorasul a fost proiectat la Centrul Experimental de Aeromodelism al CCAS (Comisia Centrala a Aviatiei Sportive) cu sediul la "Turnul de Parasutism", din fostul parc 23 August (astazi parca Lia Manoliu se numeste stadionul). Proiectanti au fost Craioveanu Georges alaturi de Anania Moldoveanu (sef Centru CEA), instructor Purice Stefan si Stefan Lupulescu. Proiectul a fost intocmit la acea vreme folosind fotografiile unor reviste publicate in tarile prietene (care reproduceau articole din revistele americane). Se pare ca a fost primul motor cu bujie incandescenta din Romania, pana la acea ora necunoscandu-se decat motorul cu autoaprindere in activitatea aeromodelistica de competitie. Motorasul a fost fabricat in 12 exemplare, nu serie (al meu are numarul 5 stantat pe carter), in colaborare cu Intreprinderea Optica Romana. La acea vreme era director al fabricii un anume domn Schmit, un luptator din Spania (povestea e si mai romantata, el fiind intai luptator german ce a luptat impotriva lui Franco, in 1936.... Romanii au avut si ei partea lor de razboi acolo, cand au trimis o baterie de artilerie numita "Tudor Vladimirescu"). Acesta a dat ordin subalternilor sai directi ca "in doua saptamani sa-l vad de la fereastra biroului meu, zburand ...". Adevarul este ca in doua saptamani motorasul a zburat pe aeromodelul de competitie numit "Colibri" (o sa caut o poza si cu modelul din acea vreme) cu incredibila viteza atunci de 156 km/h (recordul mondial fiind de 182 km/h. obtinut de un aeromodelist suedez cu motor Webra Mach-1). Bujia motorasului deasemenea a fost realizata in ateliere, neexistand un importator de specialitate la acea ora. Firul de platina-iridium (fi 0.15mm) a fost importat din Cehoslovacia si luat in primire cu semnatura de la trezoreria Romaniei. Pistonul este realizat din aliaj de aluminiu, are bulb termic (pentru a mari suprafata de ardere) cu deflector, pentru a impiedica gazele arse sa intre din nou in canalul de baleaj; are doi segmenti din fonta nodulara cu sectiune dreptunghiulara 1X0.8mm. Deasemenea, pistonul are doua ferestre de clatire care la acea vreme era ceva revolutionar (pentru a raci pistonul pe dedesupt cu amestec proaspat din baleaj). Motorasul avea 12.000 rot/min. Palierul este axat direct pe rulmentul de baza, jumate din rulment fiind in palier, cealalta jumatate mufandu-se cu carterul principal (fara carcasa de rulment), pentru a reduce sectiunea frontala a motorului si a obtine un coeficient de rezistenta la inaintare minimizat. Deasemenea, in poza se poate observa ca motorul nu are grinzi de acrosare, prinderea facandu-se intr-un mod particular, dupa cum reiese din poza! Carburatorul se putea roti la 360 grd, astfel incat pozitia acului jigler sa fie modificata dupa necesitati. Deasemenea arborele cotit, la iesirea din motor era imbinat astfel incat daca motorul lovea pista, sa nu necesite inlocuirea intregului ax ci numai a varfului demontabil. Motorasul l-am primit de la Mos Craciun anul trecut, ocazie cu care ii multumesc din suflet domnului Craioveanu Georges poze:
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
La Tg Mures s-au confectionat motoare de 3.5cc, 5cc, 12cc, 15cc, 24 cc cu un cilindru si doi cilindri si chiar motoare navo de 25 cc cu aprindere cu scanteie...toate ca produse de serie. Targu-Muresul a fost unul din cele mai prolifice centre de fabricat motoare din Romania, erau chiar doi constructori in oras. O echipa fabrica la vremea aceia motoare de 15 cmc navo, echipa condusa de Pista la Electromures si cealalta echipa condusa de catre Dorel Ciltea la IPL. Productia probabil a luat sfarsit cam odata cu 89-90. In poza incep cu cel de 5.5 cc
25 cc, un cilindru. In poza se vede clar "IPL": Intreprinderea de Prelucrare a Lemnului. Fabrica avea o sectie puternica ce producea accesorii si kituri de modelism. Pretul unui motor era de la 2800 lei (echivalentul unui salariu la acea vreme) in sus
25 cc, doi cilindri.
Fişiere ataşate:
Tgm5.5_1.jpg [ 259.19 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm5.5_2.jpg [ 317.83 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm5.5_3.jpg [ 86.65 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm25_4.jpg [ 287.53 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm25_5.jpg [ 256.01 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm25_6.jpg [ 406.7 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Tgm25 2cilindri_1.jpg [ 208.29 KiB | Vizualizat de 1792 ori ]
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Un alt constructor roman de motorase: Radu Mircea. A realizat in produs de serie (aproximativ 200 de bucati) clona motorasului Rossi15; motorasul s-a numit MOBAC (MotorBacau). Inginerul Radu Mircea, aeromodelist cu vechi stagii in campionatele de motomodele, atat la nivel national cat si european, era angajat al URA (Uzina Reparatii Avioane), actualmente Aerostar Bacau. Uzina avea la acea vreme (si mai exista si in prezent) un club de modelism, asa cum normal pare ca fiecare institutie de aviatie sa aibe pe langa ea un copil de crescut: atelierul de aeromodelism. Revolutia din 1989 a surprins clubul in plina productie de motoare, clubul avand proprii angajati pentru productie (strungar, rectificator, frezor). Imi amintesc cat de impresionat am fost cand am ajuns prima data in acel club, in anii 80!!!...clubul era format din cateva garsoniere de la parterul unui bloc iar cand m-am apropiat de acel bloc, am auzit sunetul unui MOBAC furibund in probe de banc...minunat!!! Atata doar ca, un astfel de motor costa pe atunci 1900 lei (salariul mediu era de 2500 lei) si se vindea numai cluburilor, nu si persoanelor fizice. Reproduc aici textul din bucatica de hartie scanata a revistei Sport si Tehnica din vremuri demult apuse...nu stiu daca poate fi citita in versiunea scanata (putin propagandistic, asa cum era in acea vreme...cu putin colb dulce-amarui): "...iata insa o perspectiva de rezolvare a problemei. A fost construit un motor a carui probe de omologare dovedesc nu numai ca este competitiv cu cele mai bune constructii de acest fel din strainatate, dar in unele categorii, cum este viteza de pilda, are performante superioare. Autorul acestei realizari este ing. Mircea Radu, de la asociatia sportiva "Victoria-Bacau". Motorul proiectat si construit de Mircea Radu are o capacitate de 2.5 cmc iar ca performanta se situeaza la nivelul motorului italian Super Tigre X-15 si chiar al motorului Rossi, ambele de mare reputatie internationala. Cu o elice de viteza, el realizeaza 24.000 ture pe minut si o viteza ce depaseste 220 km/h (acest lucru depinde si de model). Constructorul apreciaza ca, folosite pe un model foarte bun, se vor putea realiza 240-250 km/ora. Recordul mondial de viteza este de 242 km/h. Este de remarcat faptul ca la construirea MR 01, cum a fost denumit, s-au folosit materiale speciale, cateva solutii tehnice originale si cea mai moderna tehnologie. Au fost construite 5 motorase de viteza si sant in constructie cateva variante pentru motomodele. Constructorul intentioneaza sa participe la Campionatele mondiale de "libere" din acest an cu motoare de constructie proprie. (numele inginerului Mircea Radu este binecunoscut printre aeromodelisti. Practica acest sport de 20 de ani si este campion national in categoria motomodele). Cinci motorase au fost construite pana acum pe cheltuiala proprie. Realizarea este, dupa aprecierea specialistilor, deosebit de valoroasa (St. Purice, campion national si recordman in categ. 2.5 cmc, care va concura in acest an cu un motor MR 01, George Craioveanu, antrenor emerit). Care va fi soarta ei in continuare? Vom ramane tributari importului in acest domeniu, cand exista posibilitatea realizarii unor astfel de motorase romanesti ieftine si foarte bune? Deocamdata unde s-a prezentat constructorul cu motorul sau-in primul rand la federatia de specialitate-a fost intampinat cu aprecieri elogioase, si...atat!" Un amanunt interesant: unul din angajati, strungarul Vasile, era un om format pe bancile scolii de meserii pentru persoane cu handicap...era surdomut! El a facut saracu toate Mobacurile dar cu toate ca le-a vazut mergand (le-a insotit chiar si pe la concursuri) nu a putut niciodata sa le auda cantecul! Poze cu Radu Mircea si unul din primele MOBACURI (pe atunci MR 01) si cu MOBACUL din colectia mea: are poansonata seria 540287 cu urmatoarea semnificatie: motorul cu numarul 54, produs in februarie 1987.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
In colectia mea mai exista stingher un motor numit VUIA II. Tot ce stiu despre el este ca a fost construit la Calarasi, intr-o serie de 100-200 bucati. Pare clona al unui motor pe care l-am avut eu in copilarie (cred ca anii de fabricatie '70 sau chiar mai vechi) numit KOMET. Are biela din bronz. Motorul s-a livrat la Casele Pionierilor din acea vreme, in cutii de carton cu manual de folosire heliografiat (totul era facut ca la carte, complet, cu simt de raspundere). Nu l-am pornit niciodata, dar l-am demontat si am constatat ca e un motor care merge pe dos (referitor la sensul de rotatie dat de valva de distributie). Daca mai stie cineva cate ceva despre el, raman indatorat daca ma lasa si pe mine sa aflu...cine la construit, in ce perioada...ceva istorie scrisa de motoras...
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Daca ne uitam aici o sa vedem o asemanare puternica cu poza de jos!....motorul asta este MOBAC MR 01 PROTOTIP. Am avut astazi o discutie telefonica chiar cu domnul inginer Radu Mircea si mi-a confirmat. Motorul il am de la domnul Singeorzan caruia ii multumesc iar dumnealui il are de la domnul Stefan Purice. O sa pun o frantura de citat din articolul din revista de la acea vreme: "...St. Purice, campion national si recordman in categ. 2.5 cmc, care va concura in acest an cu un motor MR 01". Voi incerca restaurarea motorasului cand timpul imi va permite (se observa din poza ca nu are arborele cotit).
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Colectia mea s-a mai marit cu doi pensionari dintre care un motor de 7cc fabricat la Tg. Mures. Nu stiam de existenta unor asemenea capacitati facute in Romania, din seria celor din Tg. Mures.
Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Marinaru scrie:
Al doilea pensionar este o piesa rara pe care nu stiu sa o identific
Am aflat intre timp ca este vorba de un motor construit in serie, la Brasov, in perioada aprox. 1952-1953 de catre Anatoli Delinschi. Poate stie cineva mai multe (cat de multe s-au facut, cat de bune au fost la vremea respectiva, etc...poate chiar despre constructor cate ceva!) Later edit: conform Albert Stefan, Delinschi era brasovean, "a lucrat pe vremuri la IAR Brasov (IAR 80)" O aplicatie interesanta realizata cu acest motor:
Fişiere ataşate:
girocopter.jpg [ 198.97 KiB | Vizualizat de 3307 ori ]
"Am aflat intre timp ca este vorba de un motor construit in serie, la Brasov, in perioada aprox. 1952-1953 de catre Anatoli Delinschi."
Marinare, daca te uiti in poza cu masinaria aia zburatoare, ai sa vezi IMA - Institutul de Mecanica Aplicata condus de Elie Carafoli. Te invit sa ghicesti unde se afla acel institut. Deasemeni, unde oare era atelierul institutului?
ADU MOTORUL INAPOI!
Ultima oară modificat de mvpricop pe 29 Aug 2009, 22:04, modificat 1 dată în total.
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori
Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum