Marinaru

  
Forumul celor putini.  
Acum este 28 Mar 2024, 10:34

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 14 mesaje ] 
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 16:52 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
ok. Super pozele. Cine poate face o descriere a unui zbor la aceste categorii? De ce se intampla una sau alta... Criterii practice de punctare, ce anume se depuncteaza in realitate? Greseli de evitat, tips and tricks.

Multumesc in numele multora care ar fi interesati potential. Stiu ca multi din cei ce zboara RC azi au facut zbor liber odata...

Costel


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 20:49 
Neconectat
Member

Membru din: 30 Oct 2007, 20:29
Mesaje: 41
Localitate: Bucuresti
E putin aiurea sa spun din experienta pe care am avut-o eu, ca au trecut aproape 24 de ani cand am construit si concurat la F1A. Aproape ca am uitat. Daca nu te deranjeaza, incerc sa-mi reamintesc.
Partea cu punctatul si depunctatul cred ca e inca prevazuta clar in regulament, sa puna careva link spre unul tiparit...
Pe timpuri, de cele mai multe ori era concurentul la un capat al mansei, intinsa aproape integral (in functie de model si conditii meteo) si la capatul cu modelul era un ajutor. Lansarea parca se facea cu vantul din fata si alergai sa ridici modelul ca pe un zmeu cat mai sus, deasupra capului. In ce directie alergai, era problema de viteza vantului. Nu rareori trebuia sa protejezi modelul fugind spre el, sa nu-l arhivezi in doua prin plierea aripilor. Asta cred ca se regleaza si din pozitia carligului de ciclare pe model fie din pozitia ochiului mansei pe carlig. Nu stiu la ce noutati tehnice s-a ajuns acum.
Dupa ce aveai modelul deasupra trebuia sa cauti un curent ascendent. Modelul lasat liber in mansa, incepe sa se roteasca in cerc. Sunt atat de multe variabile in ecuatie ca e greu de acoperit toate situatiile in discutia asta, poate doar sa le luam pe toate pe rand. In functie de experienta duceai modelul in zona unui curent ascendent (pe vremea aia spuneam simplu "in termica"), incercam sa ne incadram bine in el, ca dupa ceva antrenament se cam simte...
Urma o lansare (dinamica ar zice unii dar nu stiu cum e corect) a modelului prin tragerea mansei in jos si scoaterea din acel carlig. Din momentul ala se incepea cronometrarea si ideal era sa ramana in aer 180 secunde. Timpul crestea in functie de rezultate, baraje, etc... Important e ca ce depasea nu conta si modelul trebuia coborat cat mai repede si pregatit pentru o noua lansare. Pentru asta foloseam mici temporizatoare mecanice (deseori nu ne uitam urat nici la renumita combinatie fitil-elastic) care asigurau cel mai des o franare aerodinamica si o coborare sigura a modelului dupa minutele dorite. Un coechipier era cu mult timp pornit inainte, pe directia vantului sa ajute la recuperarea modelului, urmatorul start trebuia facut pe atunci in 60 minute. Nu stiu acum, dar o sa aflu de la voi.
Sunt atat de multe probleme de discutat despre fiecare aspect al lansarii ca presimt o discutie lunga. Dupa lansare, un model bun aduna ceva puncte si daca era lansat langa o termica dar nu se intampla des asta. Cine are model bun stie unde sa-l lanseze. Un model slab nu are sanse mari desi daca prinde termica se duce cu ea cat il tin balamalele. Problema e ca nu toate concursurile sunt pe vreme ideala si se intampla sa fie ploaie, sa nu fie soare, sa se ajunga la timpi mari la baraje sau unele starturi. De aceea trebuie model bun. Se trage de orice detaliu, se urmareste castigarea fiecarui metru inca de la lansare.
Zic sa mai asteptam raspunsuri sa vedem ce zice fiecare si apoi sa discutam cu argumente pentru ce e gresit in mesaje.
Incerc sa revin la camp, e o proba frumoasa, zbor adevarat. Constructia nu iarta nimic, uneori nici conditia fizica nu trebuie neglijata...
Vorbim.


Ultima oară modificat de bitex pe 02 Ian 2009, 20:58, modificat 1 dată în total.

Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 20:57 
Neconectat
Member

Membru din: 23 Noi 2007, 20:07
Mesaje: 20
Localitate: Alba Iulia
Eiii domeniul e vast si memoria destul de limitata. O sa incerc una alta:

Construiam modele finute, greutatea era importanta rau. Ca si impanzirea dealtfel, care putea sa compromita structurile usoare care erau sine qua non.
Mergeam dupa planurile greilor in domeniu Otto Hins, Ghe. Arghir... Uneori improvizam pe ici pe colo, din lipsa materialelor - in cazul meu.
Primul meu A2 a fost o chestie care nu dadea nicium cu ce se stia despre A2: adica l-am folosit fara pic de balsa, ca nu aveam nici o aschie. Am bagat furnir de nuc si fag, ceva polistiren, ce am gasit si eu. Rezultatul a zburat dar era dublu ca greutate, un bombardier.

Stiu ca am inceput constructiile mai serioase cu Vulturul de la IPL Tg Mures, care era un kit frumos. Aaaahhh cat l-am indragit! Si cat am umblat dupa el sa-l cumpar!

Probele erau interesante: lansam planorul prin remorcaj cu fir de parca max 50m, dupa declansare trebuia sa scoti timpi cat mai buni de stat sus, timpi care erau totusi limitati dar hmmm nu mai stiu la cate secunde. Parca 60, 120 si ... Pentru a nu pierde modelul se foloseau autocnipsuri (cine avea, adica premiantii ca in bancul ala clasic). Asta era un cronometru care se seta la sol pentru un anumit numar de secunde dupa care executa o comanda. Era si mai sofisticate (sau bricolate) care faceau 2 comenzi. Asta era important ca lansam uneori in termica, si riscam sa pierdem frumusete de planoare. Eu foloseam sireturi de bumbac, pe post de fitil care ardeau o ata de papiota ce elibera o comanda trasa de un elastic. Mai scurt se braca ampenajul orizontal 45 de gr in sus, ceea ce ducea la o vrieeeeee frumoasa. Se mai stingeau sireturile... se mai pierdeau, mai fugeam dupa ele pe dealuri... deh latura sportiva a modelismului.

Faza de lansare era critica, in remorcaj trebuia sa sti cand sa le tragi mai tare, cand sa le slabesti (daca intrau in vals), o angajare era cam 99% fatala modelului, in aceasta faza a zborului.

Tot critica era si pozitia CG si a carligului de remorcaj, calajele. Am rupt cateva modele in remorcaj ca nu nimeream pozitia carligului unde trebuie!

Din pacate aceste clase se duc incet. Suntem tot mai grabiti, tot mai agitati. Timp la planseta, la traforaj, la lansat din mana pe camp, hmmm tot mai putin. O sa scotocesc poate gasesc ceva poze de atunci. Un model mai am pe acasa pe la tata, un Flamingo, reparat si rupt si ramas asa.

Old Cioara Big


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 21:11 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
Deci, ideea e asa: se agata modelul in carlig. Se alearga ca si cu un zmeu traditional. Se evita valsarea sau viteza excesiva, ce duce la dezmembrare. In cat timp trebuie sa ajunga sus? Odata sus, se trage de mansa. In cazul asta se desface carligul si se trece pe trim de planare/cercuri? Sfoara inca ramane agatata? Daca se detaseaza atunci, ce reguli de recuperare sunt? Determalizarea are limita de timp? Adica de cand a declansat vria pana e recuperat sau lansat? Se poate lansa al doilea model in loc de primul, cat este colegul dupa recuperare, in caz de limita de timp?
Cu modelele de Tg.Mures/Reghin am avut si ei clipe frumoase, acum niste ani. Insa daca voi cara dupa mine un A2 langa un planor rc la RR(care va mai fi, sper) trebuie sa stiu ce si cum. Practic, si cred ca nu numai eu...

Multumesc!

Costel


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 21:27 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 21:25
Mesaje: 564
Localitate: Bucuresti
Din ce stiu eu la noi la juniori A1 si F2 (sau faza a 2-a cum i se zicea):

Se tragea in nestire de planoras contra vant pana ajungea deasupra capului si se decupla singur sau aruncam noi sandoul din mana. Cateodata intra planorul in termica si simteai cu trage tare in sus planorul :D
Daca incepea sa se angajeze se alerga in directia spre care tindea sa se angajeze
Daca ajungea sa se angajeze, se arunca capatul sandoului din mana si rezulta o decuplare rapida iar planorasul isi continua zborul lin, deoarece se redresa imediat.

_________________
You win this time, gravity!

Radio: Futaba T8-FG
P-40E - Captiv (Video cu primul zbor)
IAR-27 - Captiv
CAP-21 - Captiv
2x Combat "Pionierul" - Captiv
Shtrumf - Trainer
Bombonel - Acro/Trainer (Video cu prima tractare de planor)


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 21:33 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 21:25
Mesaje: 564
Localitate: Bucuresti
Acum am vazut ce ai postat mai sus.

Nu conteaza in cat timp ajunge sus, se incepe cronometrarea din momentul in care se decupleaza sandoul de model.

Din cate stiu eu cu determalizarea nu conteaza deoarece ti se masoara un anumit timp iar daca il depasesti se declara "maxima" si ai punctaj maxim. Deci determalizarea poate fi oricat. Noi aveam "maxima" la 2 minute si puneam determalizare la 2 minute si jumatate.

De obicei noi aveam pe carligul de care se agata sandoul o sfoara care tinea deriva dreapta iar cand se elibera carligul, ata se slabea iar un elastic montat pe deriva o dadea la dreapta si planorul incepea sa faca cercuri ( nu cred ca m-am facut inteles dar pot sa fac un desen daca vrei sa intru in detaliu).

De asta ai mai multe modele, trebuie sa le "omologhezi" la arbitrii si poti sa zbori cu oricare din ele chiar daca unu nu l-ai recuperat inca.

_________________
You win this time, gravity!

Radio: Futaba T8-FG
P-40E - Captiv (Video cu primul zbor)
IAR-27 - Captiv
CAP-21 - Captiv
2x Combat "Pionierul" - Captiv
Shtrumf - Trainer
Bombonel - Acro/Trainer (Video cu prima tractare de planor)


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 21:36 
Neconectat
Member

Membru din: 30 Oct 2007, 20:29
Mesaje: 41
Localitate: Bucuresti
Da, e cam cum zici. Singura diferenta fata de zmeu este ca in functie de felul in care tragi de mansa in timpul cat ea e ramasa in carlig directia modelului poate fi comandata. Nu ai precizie, dar se merge usor intre capetele de cursa. Adica intre doua limitatoare mecanice, pentru viraj si pentru linie dreapta. Directia e actionata de un arc. Carligul lasat liber trece directia pe viraj, si tras inainte indreapta directia si permite deplasarea in linie dreapta. Duci modelul unde banuiesti ca e curent ascendent, slabesti mansa, incepe sa faca cercuri, vezi daca e termica daca este pregatesti lansarea, daca nu este pleci in alt loc de pe camp. Aici intervine mult experienta pilotului. Mai tragi cu ochiul la culori, la obiectele duse de vant, la pasari, la modelele altora. Si tot asa.
Dupa lansare "sfoara" se detaseaza de model. Atunci incepe si cronometrarea. Un fanion de pe mansa (langa model) semnalizeaza arbitrului ca s-a desprins mansa din carlig. Dupa expirarea timpului de zbor interesul este ca modelul sa fie adus cat mai repede jos. Ce planeaza dupa acel timp nu mai este cronometrat. Modelul este uneori extrem de sus, chiar si coborarea se face cu probleme. Termica poate fi puternica astfel incat nici in vrie nu coboara, sau e atat de sus ca in coborare face mai mult decat a facut pana a ajuns sus si tot asa. Sa ai 6 minute un planor in aer si un vant de 10m/sec eu zic ca nu e usor. Se cam aduna (grosolan vorbind) 3600m doar dus. Asta inseamna ceva dealuri de alergat dupa model. Si parca de 7 ori pe zi. Uneori cu binoclu, busola si bani la tine. Te mai intorci daca poti...


Ultima oară modificat de bitex pe 02 Ian 2009, 21:40, modificat 1 dată în total.

Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 21:52 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
@Screamer
Am inteles. Faza cu elasticul se vede si in pozele cu planoare de performanta. E o conditie de minim 2 modele omologate la arbitri? Doua linii/fanioane, alte briz-brizuri?

@bitex. In cazul Asta https://w-hobby.com/?p=Towhook%203S sunt trei pozitii ale directiei.
Iar Acesta https://w-hobby.com/?p=3%20Function%20Timer e cu trei functii, ca sa ajute atat lansarea( sa nu intre in vals) cat si faza de zbor si determalizare.

Mai spuneti, amanuntele creeaza imaginea corecta!

Multumesc,
Costel


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 22:04 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 21:25
Mesaje: 564
Localitate: Bucuresti
cablul + faninoul = sandou (sau cel putin asa ii ziceam noi) si numarul de sandouri nu este restrictionat in vreun fel, trebuie doar sa aiba lungimea corespunzatoare.
si din cate stiu eu, pot fi omologate doar 2 modele.

_________________
You win this time, gravity!

Radio: Futaba T8-FG
P-40E - Captiv (Video cu primul zbor)
IAR-27 - Captiv
CAP-21 - Captiv
2x Combat "Pionierul" - Captiv
Shtrumf - Trainer
Bombonel - Acro/Trainer (Video cu prima tractare de planor)


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 22:07 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
OK. Deci sandou de remorcare cu fanion sub 50m. Parca spunea cineva de material, cica trebuie sa fie inextensibil.

Inca!

Costel


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 22:18 
Neconectat
Member

Membru din: 30 Oct 2007, 20:29
Mesaje: 41
Localitate: Bucuresti
Trebuie vazut exact regulamentul, ce permite si ce nu. In functie de ce-i acolo, imaginatia si priceperea tehnica isi pot spune cuvantul. Poti face si cu mai multe pozitii intermediare ca pana si mecanic este posibil, dar trebuie vazut cat merita complicat. Multe pozitii nu-s usor de comandat printr-un singur cablu, doar folosind forta, apreciind totul la mana si din pozitia modelului.
Trebuie vazut cat se poate intra cu electronica in zborul liber, ca ce nu-i interzis s-ar parea ca e permis. Eu zic ca un microcontroler si niste senzori pot face multa treaba suplimentara. Cu servourile de azi iar s-ar face multe. Eu am zis, de aproape un sfert de secol n-am mai pus mana pe planor adevarat, facut de mine. Pe vremea aia erau alte conditii. Parca as avea curajul sa incerc din nou, sa vad ce iese. Trebuie sa dau jos burta si sa ma pun iar pe alergat.


Ultima oară modificat de bitex pe 03 Ian 2009, 14:26, modificat 1 dată în total.

Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Ian 2009, 22:40 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 01 Noi 2007, 18:19
Mesaje: 261
Localitate: Bucuresti
Nu vreau sa-i stri placerea, dar si altora vanzarea... Uite: https://w-hobby.com/?p=Digital%20Free%20 ... Controller

Insa trebuie tinut simplu. Unde exact gasesc regulamentul frmd, ca cel FAI l-am citit. Eventual lipsesc normele de aplicare si arbitraj.

Costel


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Ian 2009, 23:44 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 23 Sep 2008, 10:06
Mesaje: 396
Localitate: Bucuresti
salutare si la multi ani
eu am pus regulament la fiecare din categoriile prezentate, dar cel mai bine ar fii, ca pentru nelamuriri sa se puna intrebari concrete.
este destul de mult de vorbit, de aceea astept intrebari si o sa raspund ca sa rezolvam nelamuririle.
toate bune

_________________
oua umplute


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 05 Ian 2009, 02:08 
Neconectat
Member
Avatar utilizator

Membru din: 23 Sep 2008, 10:06
Mesaje: 396
Localitate: Bucuresti
acia este un link cu toate clasele de aeromodele
https://www.aeromodele.ro/national/regulament_rom.html

_________________
oua umplute


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 14 mesaje ] 

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron