Marinaru

  
Forumul celor putini.  
Acum este 10 Dec 2024, 00:58

Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 7 mesaje ] 
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Ampenaj pentru Mini Kult Duo (Tangent)
MesajScris: 04 Sep 2011, 17:28 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Salutare,

Intrucat imprejurimile orasului Iasi sunt bogate in locuri propice pentru zborul la panta, m-am gandit sa incerc si eu "aerul cu aeromodelul".
Dupa mai multe tatonari am pus ochii pe un model al celor de la Tangent - Mini Kult. In putine cuvinte, un planor cu fuselaj din fibra de sticla, aripi cu "inima" de spuma si ampenaj "V". Eu am ales varianta "Duo" - ce are semiplanurile demontabile.
Rezumatul in cifre este cam asa:
- anvergura 1990 mm;
- lungime 1080 mm;
- suprafata portanta 39.8 dm2;
- masa in ordine de zbor (masurata de mine) 1316g / incarcare alara in ordine de zbor 33 g/dm2

Modelul il am de mai bine de un an si l-am zburat aproape exclusiv la panta, exceptiile fiind cateva lansari la sandou in care am incercat zborul in termica.
Inca de la primele zboruri am observat un fenomen ciudat; chiar in urma aterizarilor fara incidente, unul din ampenaje (balsa de 5 mm) se rupea de la incastrare. Dupa remediere (lipire) fenomenul se repeta, materialul cedand in grosimea lui, alaturi de lipitura. Am crezut initial ca-i vorba de eforturi induse de timoneria ampenajului in "V" (N.B. modelul vine cu furci clasice de rotatie pentru comanda ampenajului, acolo unde in mod normal sunt mai potrivite articulatii sferice) dar ulterior am ajuns la concluzia ca solutia de fixare - balsa de 5 mm lipit pe o suprafata de 80mm x 10 mm nu este cea mai fericita. Asta daca n-am nimerit eu ceva balsa putred (o fi din Danemarca?!).

Acestea fiind zise, am decis sa-mi fac un alt ampenaj. Si cum eu cred in experienta inaintasilor, am inceput sa rasfoiesc vechile reviste Modelar, poate-poate am sa-mi gasesc muza inspiratoare. Ampenaje in "V" n-am prea gasit, dar lectura- vorba vine, ca numai m-am uitat la desene - a fost una utila, aducandu-mi aminte de epoca in care aeromodelistii mai mult construiau si doar din cand in cand zburau...

Fara a calcula prea mult, am conceput un ampenaj care arata cam asa:


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 57.05 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]


Ultima oară modificat de mack pe 04 Sep 2011, 17:34, modificat 1 dată în total.
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 17:48 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Descriere:
- pornind de la o piesa din balsa cu grosimea de 1 mm, decupata corespunzator;
- am adaugat o structura din baghete de brad cu sectiunea 4 mm x 4 mm;
- urmeaza 4 piese din placaj (grosime 1.5 mm) ce fac legatura intre cele doua ampenaje;
- o piesa bord de atac si o intaritura la incastrare, ambele din balsa de 4 mm;
- si o a doua piesa din balsa de 1 mm, oarecum similara cu prima;

In etapa urmatoare se construieste al doilea ampenaj, inserand capetele libere ale pieselor de legatura.
La final se slefuieste bordul de atac si se trece la etapa urmatoare - suprafetele mobile (sa le zic profundoare?!)


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 49.49 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]
photo.jpg
photo.jpg [ 60.29 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]


Ultima oară modificat de mack pe 04 Sep 2011, 17:49, modificat 1 dată în total.
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 17:53 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Cum nu mai am timpul liber din vremea Casei Pionerilor, piesele "complicate" le-am taiat la laser:


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 93.96 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]


Ultima oară modificat de mack pe 04 Sep 2011, 17:55, modificat 1 dată în total.
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 18:00 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Poze in timpul constructiei ampenajului n-am facut, la final el arata cam asa:


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 90.46 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]


Ultima oară modificat de mack pe 04 Sep 2011, 18:02, modificat 1 dată în total.
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 18:18 
Neconectat
Site Admin
Avatar utilizator

Membru din: 30 Oct 2007, 19:56
Mesaje: 1976
Localitate: Bucuresti
Bine ai venit pe forumul nostru! :)
Au iesit super...atata doar ca eu V-urile de la incastrare le-as fi facut din tabla de dural sau sticlotextolit...placajul ala e subtirel si cedeaza usor. Oricum, sunt sigur ca a iesit un ampenaj mai bun decat cel original!

_________________
Magelan, cu rabdare si ciocan!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 18:58 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Marinaru scrie:
Bine ai venit pe forumul nostru! :)

Multumesc de urare; bine v-am gasit!

Marinaru scrie:
...atata doar ca eu V-urile de la incastrare le-as fi facut din tabla de dural sau sticlotextolit...placajul ala e subtirel si cedeaza usor. Oricum, sunt sigur ca a iesit un ampenaj mai bun decat cel original!

Acum mi-am dat seama ca exista o mica neconcordanta intre pozele postate.
Poza cu piesele taiate la laser prezinta prima varianta constructiva la care trei dintre V-urile de incastrare au inaltimea de 4 mm (similara cu inaltimea baghetelor utilizate la structura) si numai cel posterior are inaltimea de 6 mm.

Oarecum ingrijorat de rezistenta lor - asa cum ai mentionat si tu - am facut o mica modificare si toate cele 4 piese au devenit inalte de 6 mm, trecand prin grosimea placilor intrados, respectiv extrados. Daca te uiti in imaginnea cu ampenajul finalizat se vede clar cantul fiecarei piese V.

Planorul l-am zburat de cateva ori cu ampenajul in aceasta configuratie si se comporta foarte bine (e drept ca inca n-a prins vanturile de toamna, doar mangaieri de 20 km/h). Ampenajul are acea flexibilitate a structurilor deschise, care lipsea complet solutiei originale.

In urma incercarilor de zbor termic am decis sa-mi construiesc o aripa in structura clasica, cu anvergura de 2000 sau 2200 mm pe care s-o grefez acestui fuselaj. Sper sa reusesc sa reduc masa totala cu 200-250 g si sa obtin un model cu care sa pot vana termica.

Ganduri bune,
mack


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 61.23 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]
Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 04 Sep 2011, 19:19 
Neconectat
New member

Membru din: 12 Aug 2011, 18:21
Mesaje: 9
Localitate: Iasi
Partea fixa a ampenajului fiind rezolvata, au urmat profundoarele (sau directiile?! ma rog, suprafetele mobile). Initial intentionam sa le realizez din structura (nervuri de sectiune triunghiulara, o bagheta de balsa 6 mm x 6 mm la bordul de atac si bordul de fuga din placaj de 0.8 mm). Lenes cum sunt am ales o solutie mai putin laborioasa: o placa de balsa cu grosimea de 3mm lipita intre alte doua cu grosimea de 1.5 mm, slefuite apoi in bloc pana la forma triunghiulara. De ce nu din balsa de 6mm? Pentru ca solutia aleasa mi-a permis sa fixez usor o piesa de intarire - placaj de 3 mm - in zona in care urmau sa fie lipite parghiile de comanda.

Cam asa aratau piesele inainte de impanzire:


Fişiere ataşate:
photo.jpg
photo.jpg [ 92.38 KiB | Vizualizat de 8113 ori ]
Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 7 mesaje ] 

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron